Edukační programy Zámku Chropyně
Poznejte historii i tajemství skrytá za zdmi chropyňského zámku!
Stopy majitelů chropyňského panství
Pro 2. stupeň ZŠ a SŠ
⏱️ Délka: 60 minut
Program Stopy majitelů chropyňského panství zavádí účastníky do historie jednoho z významných regionálních sídel
– Zámku Chropyně. Prostřednictvím příběhů o jednotlivých majitelích zámku si žáci osvojí klíčové události,
osobnosti a společenské souvislosti, které formovaly vývoj panství od jeho vzniku až po moderní dobu. Program kombinuje
vyprávění, badatelské aktivity, literární prvky a kreativní tvorbu. Žáci pracují ve skupinách, pátrají po historických
stopách majitelů a na závěr symbolicky staví vlastní chropyňský zámek. Tato aktivita jim pomáhá propojit poznatky
s osobní zkušeností a rozvíjí jejich schopnost spolupráce, tvořivosti i historického myšlení.
Cíle programu:
Seznámit žáky s historií Zámku Chropyně a významnými majiteli panství. Rozvíjet schopnost práce s historickými
informacemi a jejich interpretace. Podpořit týmovou spolupráci, tvořivost a propojení historie s literaturou a výtvarnou
činností.
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení, Kompetence k řešení problémů, Kompetence sociální a personální, Kompetence pracovní a občanská
Výstupy programu:
Žák pojmenuje vybrané majitele chropyňského panství a jejich historický význam. Žák chápe souvislosti mezi dobou,
osobností a proměnou zámku/panství. Žák dokáže kreativně zpracovat získané informace a představit je v rámci
skupinové prezentace.
Pověsti z chropyňského panství
Pro MŠ a 1. stupeň ZŠ
⏱️ Délka: 60 minut
Program Pověsti z chropyňského panství je zábavné a podnětné vyprávění plné tajemství, pohádkových bytostí
a překvapivých zvratů. Děti se během programu ponoří do světa starých pověstí, které ožívají v prostorách
chropyňského zámku. Společně se vydají po stopách ztraceného železného vejce, zjistí, kdo byl král Ječmínek
a proč je na zámku všechno tak trochu vzhůru nohama. Program podporuje fantazii, tvořivost a rozvoj historického povědomí
u dětí. Prostřednictvím vyprávění, pohybových i výtvarných aktivit se děti stávají aktivními účastníky příběhů.
Setkávají se s pojmy jako pověst, zámek, minulost a učí se vnímat historii jako dobrodružství, které může být
i zábavné.
Cíle programu:
Rozvíjet dětskou představivost a schopnost naslouchat vyprávění. Seznámit děti s pojmem pověst a jejím významem
pro místní tradici. Podpořit tvořivé myšlení, komunikaci a skupinovou spolupráci.
Klíčové kompetence:
Kompetence komunikativní, Kompetence k učení, Kompetence sociální a personální, Kompetence pracovní
Výstupy programu:
Dítě rozpozná rozdíl mezi pohádkou a pověstí. Dítě se orientuje v jednoduchých historických pojmech (zámek, král,
legenda…). Dítě aktivně reaguje na vyprávění a zapojuje se do navazujících aktivit.
Objednávky a informace
Mgr. Markéta Hasalová
email: zamek@smmchropyne.cz
telefon: 607 089 232